Koolhydraatarm eten voorkomt vele gezondheidsklachten

Voeding met veel trage koolhydraten is rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. Deze gezonde koolhydraten zijn dan ook uitstekend in staat om vaak voorkomende gezondheidsklachten te voorkomen of de symptomen te verzachten. Trage koolhydraten:
  • Doen je makkelijker afvallen: ze zorgen voor een maximaal verzadigingsgevoel. Je krijgt daardoor minder honger en eet automatisch minder
  • Doen je meer opgeslagen vet verbranden: door je metabolisme of stofwisseling te versnellen verbrandt je meer opgeslagen lichaamsvet en val je makkelijker af
  • Verlagen je ongezonde LDL-cholesterol: voeding rijk aan trage koolhydraten brengen je cholesterolgehalte in evenwicht. Dat doen ze door je slechte LDL-cholesterol te verlagen en je goede HDL variant te verhogen. Teveel slechte cholesterol is oorzaak van aderverkalking, hart-en vaatziekten, hoge bloeddruk, verstoorde hormonen en diabetes. Havermout als gezond ontbijt is dan ook een uitstekend idee.
  • Verbeteren je hartfunctie: een evenwichtig cholesterolgehalte verkleint je risico op hart-en vaatziekten
  • Zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel: trage koolhydraten verteren moeilijk en vaak zelfs niet. Ze voorzien je lichaam gelijkmatig van energie waardoor snelle pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel worden voorkomen. Op die manier komt er ook minder insuline in je bloed. Het betreft een hormoon dat zowel je vetopslag als vetverbranding regelt. Hoe lager je concentratie aan insuline hoe meer vet je verbrandt
  • Verbetert je concentratie: dat danken we aan de grote hoeveelheid oplosbare vezels. Die houden onze bloedsuikerspiegel constant
  • Zorgen voor een goede spijsvertering: en tegelijk voor een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Dat danken we dan weer te danken aan de aanwezigheid van vitamine B6
  • Zuiveren ons lichaam: van alle giftige afvalstoffen die zich in onze lichaamsweefsels opstapelen en oorzaak zijn van overgewicht en veel voorkomende aandoeningen
  • Vergroten onze spiermassa: meer spieren zijn nodig om makkelijker ons overgewicht te verliezen. Spieren verbruiken ook energie (calorieën)
  • Doen je beter inslapen en verbeteren je slaap: dat is het gevolg van de aanwezigheid van vitamine B6. Die zorgt voor de extra aanmaak van serotonine of het gelukshormoon. En ’s avonds maakt serotonine meer melatonine aan. Deze stof doen ons dan weer sneller inslapen
  • Zorgen voor een jonge, strakke en stralende huid: de gezonde voedingsstoffen die in koolhydraatarme voeding aanwezig zijn, vertragen je natuurlijk verouderingsproces. Dat is het eerst merkbaar aan je huid en vooral die van je aangezicht. Koolhydraatarme voeding zoals havermout helpt tegen ouderdomsverschijnselen zoals huidvlekjes, rimpels en kraaienpootjes. Verder is het ook doeltreffend bij acne, eczeem en psoriasis
Bovenstaande producten kopen? Meer weten? Vind hier verschillende koolhydraatarme recepten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *