Afvallen en spieren opbouwen

Afvallen en het opbouwen van spieren of het omzetten van vet in spieren zijn onderwerpen, die veel mensen vandaag de dag bezighouden. Eiwitten kunnen ervoor zorgen dat je de goede kwaliteit proteïne met een laag vetgehalte binnenkrijgt, om op die manier je spieropbouw, maar ook spierherstel te bevorderen. Daarnaast is een extra voordeel dat een eiwit dieet vaak relatief goedkoop is en laag in calorieën is.

Voedingswaarde van eiwitten

Eiwit is de transparant helder gekleurde substantie in een ei wanneer deze nog rauw is. Wanneer het ei gebakken of gekookt wordt, verandert de substantie en word deze hard en kleurt wit. Het eiwit is opgebouwd uit verschillende typen aminozuren. Sommige aminozuren worden door ons lichaam zelf aangemaakt en sommige essentiële aminozuren dienen we via ons voedsel binnen te krijgen. Eiwitten spelen hierin een belangrijke rol. Naast animozuren zit eiwit ook vol proteïne. Een gemiddeld ei in de Nederlandse schappen bevat ongeveer 3.5 tot 5 gram proteïne per ei. Het eigeel daarentegen, bevat vitamines en vet.

Aanrader: het Be-Slank Eiwitdieet is onze keus voor 2018

Hoeveel proteïne heb je nodig

De hoeveelheid proteïne die je lichaam nodig heeft, hangt af van hoe vaak je sport, hoe intensief je sport en uiteraard je omvang en gewicht. Actieve sporters met een gezonde levensstijl moeten per dag gemiddeld 1.0 tot 1.6 gram proteïne per kilo lichaamsgewicht consumeren. Voor atleten die erg gericht, of voor een specifieke sport trainen, is het zaak om niet te veel proteïnes binnen te krijgen, omdat dit soms ongewenste spieropbouw verder in het zadel helpt, wat niet altijd gewenst is voor sommige sporten.

Afvallen met eiwitten

Eiwitten hebben als eigenschap dat ze relatief langzaam door ons lichaam verteerd worden. Voordeel hierbij is dat er hierdoor voor langere tijd geen hongergevoel ontstaat en het eten van eiwitten in dat opzicht er bevredigend werkt. Ons lichaam heeft uiteraard een gevarieerde voeding nodig bestaande uit verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld vetten, koolhydraten en eiwitten.

Tip: een eiwitdieet 100% glutenvrij (o.a. brood en havermout!)

Het is niet zo dat het ene heel goed is en het andere heel slecht, maar het is de verhouding die een goed dieet maakt of breekt. Voor lange tijd hebben we gedacht dat koolhydraten het belangrijkste was in onze dagelijkse voeding, maar door de verhouding koolhydraten naar beneden te halen en dit te vervangen met eiwitten, zul je snel resultaten boeken.

Sommige sporters maken naast natuurlijke eiwitten ook gebruik van kunstmatige eiwitten, in de vorm van bijvoorbeeld shakes. In veel gevallen zijn natuurlijke eiwitten vaak effectiever en daarnaast ook nog eens goedkoper dan kunstmatige eiwitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *